Marad a Kő - marad a Fa is…

Sorok Jakab György művészalbuma elé 

Mondják, a népük és népművészetük közelében élő alkotók a maguk időtlenségét voltaképpen egy történelem előtti korokból eredeztethető „ősi magnak”, csupán „hitben és érzületben különböző archetípusnak” köszönhetik. Bánszky Pál értelmezése szerint (is) isteni matéria ez, amely nem csupán alkalmankénti névtelenségbe – vagy „nevesített” mellőztetésbe – taszítja (vagy emeli) az alkotókat, hanem a korstílusok és politikai irányzatok túlzott hatásaitól is megóvja.

Jobb szó híján „ünnepnapi” művészek ők, akik faragott pásztorbotjaikkal, napmintás kopjafáikkal, csontba vésett balladáikkal, történelemórákat helyettesítő alkalmi kompozícióikkal istentiszteletre hívó harangozáskor, a legszebb gúnya-felvételkor lépnek a csodákra éhes nagyközönség elé. Hogy földre szállhassanak a harangok, ünneplőbe öltözhessenek az istenek is.

A keresztvízzel érkező teremtő konokság és majdani őszinte szakma-tisztelet lezser birtokosai ők, akik – mert nem az akadémiai oklevelek mögül rajtolók fajtájából valók – nem akadémiai csúcsokat céloznak meg. Bár időnként az igazán „hegymászó bakancs” az ő lábukon van! Inkább éltetik a stílust, mint teremtik. Polgárivá szelídítik az elrugaszkodott „magas” művészetet… Megelégednek azzal, ha jelfát állíthatnak világot átnyargaló honfoglaló nagyjaink emlékére, a törtető feledés ellenében (Traianus magasságokba kúszó domborművei is ezt teszik), ha kereszttől keresztig tartó vonulásaink pihentető helyeit jelölhetik ki stációsorozataikkal (gyönyörűen fájdalmas hitbéli honfoglalásaink ezek). , aztán balladás betyárjainkat, fanyűvő székelyeinket mintázzák kőbe, csontba. El-elfásuló lelkünkbe, meszesedő csontjainkba. Igen, köztünk tébláboló művészemberek ők, időtlenségben fogant időutazók, akik ott vannak, ahol és amikor épp őrájuk van szükség – és nem csupán egy-egy székely kapu anyaföldbe ásásánál, hanem a fölszántott Mohács, az elhantolt Arad, az ellopott Déva titokzatos sírkamráinak és rejtett üzeneteinek az előkotorászásánál…

Igen, művészek ők – ünneplőben, a szó legnemesebb értelmében. Akik munkaidőben lehetnek bojtárok, oskolamesterek, szántó-vető parasztok, karmantyús írnokok, mérnökök vagy netán (mint esetünkben) röntgenesek; de ha a teremtő ösztön megkondítja azt a benső harangot, akkor – időt, paripát nem kímélve – Mohácson, Aradon tűnnek fel, netán Stockholmban vagy Damaszkuszban… Farkaslakát, Miskolcot és Pomázt még nem is említettük. 

Gy. Szabó Béla, a mérnökből lett világhírű kolozsvári fametsző-művész méltányolandó előszeretettel hangoztatta: „Isteni állapot az övék: minden vásznuk, minden szobruk az ünnepek hangulatában születik, és nem a megélhetésért izzadó test vagy lélek kínjai közepette! Ezért nem erőltetettek, nem izzadságszagúak!”. Örökös „népinek” titulálta magát az erdélyi kisplasztika egyik székely nagymestere, Benczédi Sándor szobrászművész is, aki Korond tanítói székét cserélte fel híressé vált kolozsvári „agyagos” műhelyével. 

Kivételes két példa ez, kivételes helyen és időben: Erdélyben – a XX. szd. második felében.

A hely és idő a röntgenesként Magyarországra érkező Jakab György barátunk csont- és fafaragó pályáját is alaposan meghatározta. Égi könyvekben írták volt, ami ővele történt – mondhatnánk Tamási Áron Ábelének a stílusában –, mert akinek megkeményedett tenyeréből egyszer vért sercintett Szervátiusz Jenő mester kalapácsa, és épp a farkaslaki Tamási emlékmű faragásakor (1971-72-ben), annak Isten megpecsételte a sorsát. Vagy örökre elkötelezte a kegyetlen, konokságot követelő művészettel, vagy örökre elhessegette attól.

Hogy a ma Pomázon élő és a világot már „befaragó” Jakab György, a farkaslaki származású, egykori Szervátiusz-inas melyik csapathoz tartozik, negyedszázadot átölelő munkássága bizonyítja, amelynek méltó foglalatja e kissé megkésett kiadvány is.

Az erdélyi mondás, miszerint „a kő marad…” (Wass Albert egyik verse e motívumra támaszkodik), az Erdélyből elszármazott művészek háza táját is meghatározta. A farkaslaki KŐ maradt, a kőcsiszoló Jakab Gyuri kalapácsütéseivel is, de a magyar kultúra köré vont mesterséges határokat átlépte a művészi szándék. A fa- és csontfaragásokban, táblavésetekben és –metszetekben megmaradó vágy: dolgozni, és hasznossá lenni – persze nem minden áron. E sorok íróját ez utóbbi félmondat nyugtatja meg: ne minden áron, ne alkudozásokkal, ne feladásokkal!

Jakab György barátunk immáron nem a kő, hanem a fa és csont, a rovásírás és környéke – a bot és fejfa, a kereszt és harangláb – irányából közelíti meg azt a közösséget, amelyből vétetett, és amelynek elkötelezettje. Érdekes, a „maradó KŐ” azért csak-csak nyomon követhető a Reményikek, Áprilyk, Tamásik fejedelemségéből áttelepült művészegyéniségek gesztusaiban. Nemrég az erdélyi Radnaborbereken egy Reményik emlékházat avattunk. A feliratozott emléktáblát Jabak György készítette, illetve ajándékozta a szülőföldnek… Megfigyelhettem: mintha a dákok fölött győzedelmeskedő Traianus emlékkövét tette volna az őt megillető helyre – Transzszilvániában. 

Itthon aztán, gondolatban, kézbe vettem Jakab egyik, másik csontplasztikáját, az arasznyi Félrevert harangot, a székelyirtást sirató Siculicídiumot, a Magos Déva várát. Felismerésem akár döbbenetes is lehet, de ki kell mondani: megszülettek, vagy születőben vannak a mi Traianus-oszlopaink is. Nem huszonhét méter magasak, hanem 27 centiméteresek. De igazak, és márványtömbökbe illenek. És, domborodván, úgy kúsznak fölfele, a végtelent megcélzó sajátos spiráljukban, hogy csuda! A Lovat lopó Fejér Lászlók, a Déva falába áldozott asszonyaink, az Aradnál véget ért szabad „rohangálásaink” vértanúi… 

Öröm kijelenteni: ezek a művek nem lezárnak, hanem megnyitnak valamit azokban, akik felütik e kiadvány lapjait. Kárpát-medencei magyarság és história így fonódik egymásba, s késztet továbbgondolásra, tovább gondolkodásra, és mert fölöttük a nyitott székely kapu reménykeltő napkorongja - csak bizakodhatunk: a Kővel együtt hátha marad a Fa is (!).
 

Budapest, 2007. szeptember 8.
 

Bágyoni Szabó István
író